سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

با اجازه آقای رئیس!

این روزها مساله طرح سوال از رئیس محترم جمهور به تیتر اول همه اخبار و جراید تبدیل شده است و در هر محفلی صحبت از باید ها و نباید های این طرح است.

مخالفان طرح سوال چند دلیل اساسی جهت اثبات درستی ادعای خود میآورند، در راس این دلایل تفسیریست که از صحبت اخیر رهبری معظم که در جمع دانش آموزان و دانشجویان، مبنی بر عدم کشاندن اختلافات به میان مردم و لزوم حفظ وحدت در بین مسئولان، ایراد فرمودند، میدانند و بیان میکنند، مناقشه ی طرح سوال پس از صحبت های رهبر انقلاب به پا شده است و این به مفهوم عدم توجه به صحبت های ایشان است. زیرا که طرح سوال باعث بروز اختلافات بیشتر و ایجاد تنش در سطح جامعه و در نهایت از هم گسیختگی میان مسئولین میشود. دیگر آنکه دلیل میآورند که سوال از رئیس دولت در زمان کنونی که چند ماه بیشتر به پایان عمر این دولت باقی نمانده است چه فایده ای دارد؟! و باز میگویند، با توجه به تجربه قبلی سوال از دکتر احمدی نژاد و پاسخ های غیرمشخص و بعضا جنجالی ایشان، نتیجه این طرح سوال نیز از قبل کاملا مشخص است، و شکست آن حتمیست.


اما، اول باید گفت موضوع طرح سوال از آقای رئیس جمهور خیلی قبل تر از صحبت رهبری مطرح شده بود، و اینکه گفته میشود بیان این مطلب بلافاصله پس از صحبت های معظم له، به معنای بی توجهی به سخنان ایشان است، حرف مفتی بیش نیست. طرح سوال در دو هفته گذشته و پس از نزاع مکتوب سران دو قوه و تاکید رهبری معظم بر خویشتنداری و حفظ وحدت، جلوه بیشتری پیدا نمود. که این خود جای سوال است که چرا مخالفت های برخی از نمایندگان قبل از این اینقدر آتشین نبود، و چه شده که بعد از صحبت صریح رهبری همه دایه دار حفظ وحدت و اطاعت از ولی فقیه شده اند، با آنکه خواست همیشگی ایشان بر اتحاد بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست؟!

همچنین طرح سوال از رئیس محترم جمهور نه به منزله اختلاف میان مسئولین و نه به مفهوم توبیخ رئیس دولت در پیش روی ملت است، بلکه اولا این از وظایف مجلس است که درصورت لزوم از مسئولین بابت رفتارشان پاسخ بخواهد، ثانیا گاها با برخی پاسخ ها و توضیحات اختلاف ها و سوء تفاهم ها از بین میرود تا اینکه بوجود بیاید، و ثالثا همواره بازخواست شدن یک مسئول توسط مسئولی دیگر باعث میشود تا آن شخص بیشتر متوجه رفتار و اعمال خود باشد، و به قولی در ریل قانون قرار گیرد.

اینکه عمر دولت رو به پایان است بنظر دلیل چندان عاقلانه ای جهت رد این تصمیم نیست، زیرا که حتی یک ماه هم یک ماه است و مثلا در همین یک ماه بود که قیمت مرغ از کیلویی 5000 تومان به 8000 تومان رسید، یا ارزش دلار از 2000 تومان به 3600 تومان رسید و مثال هایی دیگر از این قبیل، که کم هم نیستند. چه برسد به 10 ماه!

و اما مطلب آخر، و آن اینکه، اولا نماینگان در زمینه بازخواست از مسئولین نباید نوع ادبیات شخص مقابل را در نظر بگیرند و مصلحت اندیشی کنند، که همین مصلحت اندیشی ها اوضاع مملکت ما را به این نقطه رسانده است. نماینده باید قاطع و در عین حال با احترام سوالش را بپرسد و پاسخ بشنود چه شخص مقابل کلامی دیپلماتیک دارد، چه ندارد. افرادی که نگران نوع سخن گفتن دکتر هستند بجای آنکه صورت مساله را پاک کنند و جنجال راه بیاندازند بهتر است دکتر را متوجه عواقب بدپاسخ دادن یا بهتر بگویم پاسخگو نبودنشان بکنند.



------------

س1: بگویم، اگر مجلس در ماه ها و سال های گذشته وظیفه نظارتی و قانون گذاری خودش را بهتر و درست تر انجام میداد، قطعا خیلی از مشکلات امروز جامعه ما وجود نداشت.

س2: در نظرسنجی برنامه دیروز امروز فردا، 79 درصد از نظر دهندگان موافق طرح سوال از رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس بودند.

س3: در نهایت چه این طرح سوال صورت بگیرد و چه نگیرد، نباید فراموش کنیم که بنیان انقلاب هیچگاه با چند سوال - حتی برفرض تبلیغات دشمنان بر وجود اختلاف میان مسئولین - از هم نخواهد پاشید، چرا که این انقلاب ریشه ای مستحکم دارد.

س4: دشمنان انقلاب هم همواره حرف واهی زیاد بلغور میکنند. دهانشان بسته باد!

نظرات 7 + ارسال نظر
داود جمعه 19 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:58 ب.ظ http://efaf.mihanblog.com/post/author/470060

سلام دوست عزیز
در این رابطه به نظر من می شود سوال کرد، و سوال کردن به نوعی وظیفه مجلس هست اما نباید با سوال کردن گروکشی کنیم.ای کاش این سوالات صورت بگیرد ولی در صحن غیر علنی مطرح شود.چه لزومی دارد وقتی که بسیاری از مردم تخصص در زمینه مسائل سیاسی رو ندارند بخواهند درگیر چنین مسائلی شوند.به نظر من تا جایی که امکان دارد نباید اعصاب مردم رو بخاطر این مسائل بهم ریخت و مردم نماینده انتخاب کرده اند که خودشان وارد این مسائل نشوند.دوم اینکه در زمینه سوال حتما باید مصلحت عمومی جامعه و نظام رو هم در نظر گرفت بعضی مواقع اگر این بادها کنترل نشوند و تبدیل به طوفان شود بعید نیست درختی رو هم متزلزل کنند .
موفق باشید.

سلام
مخلص آقا
در رابطه با موضوع اول، بنظر میرسه که جلسات متعددی نمایندگان و مسئولین دیگه با قوه مجریه در زمینه های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی داشتن و اگر قرار بود جلساتِ پشت پرده جواب بده قطعا تا الان جواب میداد. گاهی لازمه سوالات به صورت علنی مطرح بشن تا مسئولین در مقابلِ انظار مردم پاسخگو باشن تا در نوع عملکردشون تاثیرگذاری بیشتری داشته باشه.
در رابطه با موضوع دوم، بله گاها بادها به طوفان تبدیل میشن، اما سوال از رئیس جمهور نه تنها جزو این دست مسائل نیست، بلکه بنظرم نپرسیدنش تاثیر منفی بیشتری میتونه بزاره. (البته با شرط احترام متقابل)
موید باشید

زینب بانو جمعه 19 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:30 ب.ظ http://artnoos.blogfa.com/

طرح این سوالات فایده ای هم داره ؟

برخی از فواید رو در نگاره ذکر کردم.
اگر جلسه مذکور با احترام متقابل همراه باشه، قطعا مفید خواهد بود.

سمانه شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام
من هر چه این شعر "ای دلبر زیبای من" رو گوش میدم میبینم که میگه لعل لبت صهبای من ، آن دل که بردی باز ده و سهوا نیست

ای دلبر زیبای من ای سرو خوش‌بالای من
لعل لبت صهبای من آن دل که بردی باز ده
افتاده‌ام در کوی تو پیچیده‌ام بر موی تو
مست رخ نیکوی تو آن دل که بردی باز ده

و شعر از مولانا هست

خیلی وقته میخوام بگم یادم میره!

سلام
آره میدونم.
اما شعری که من نوشتم، سهواست.

سحر سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:35 ب.ظ

میدونین این سوال وجواب هیچ چیزی رو حل نمیکنه حتی هیچ چیزی روهم شفاف سازی نمیکنه
فقط با سبک جواب دادن دکتر و وجود یکی مثل علی مطهری تو مجلس بازم بلوامیشه وگرنه نفس سوال پرسیدن که عالیه ولی تجربه قبلی اگه تکرار بشه که میشه احتمالا تو این فضااصلا جالب نیست
کاش مجلس توی همه امور انقدر اهتمام داشت

بله، درصورتی که آقای احمدی نژاد همچنان بر شیوه سخن گفتن خودشون تاکید داشته باشن قطعا از جهت شفاف سازی بی فایده است. اما من میگم نباید نوع ادبیات شخص پاسخگو رو در نظر بگیرن، بلکه باید وظیفشون رو انجام بدن.

مجلس قصور زیاد داشته. اگر مجلس سابق در خیلی از زمینه ها نقش نظارتی خودش رو درست و به موقع ایفا میکرد، شرایط بهتری داشتیم.

سید حسین چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:02 ب.ظ http://ghalamesheida.blogsky.com

سلام ، فیلم جالبیه ، و مربوط به همین بحث

http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/122/9ca95d94b6a0a1eb62380a5891f8a461365584.mp4

و اینکه دکتر گویا دست پیش هم گرفتند
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910824000569

نظر شخصیم اینه که به صلاح نیست ، به همون دلایلی که در نظر قبلی بیان شد
غیر علنی باشه که نتیجه خاصی نداره ، علنی هم باشه ، همون بحث ادبیات ... مطرح میشه

سلام
سید، این فیلم چون تقطیع شده است گفته ها رو صحیح نمیرسونه. من مناظره رو کامل دیدم، مطلبی که در مناظره توسط آقای مطهری گفته میشد، با اونچه که در فیلم سعی بر القائش میشه متفاوت است.

دکتره دیگه!
البته این جلسه ی صمیمی(!) میتونه مفید باشه.

من نظرم با نظر شما تطابق نداره.
اگر بخواد برگزار بشه، باید علنی باشه، درغیر این صورت تنها باعث شایعات بیهوده میشه.

... چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:57 ب.ظ

سلام
دیدین که مقام معظم رهبری هم مخالف بودند!

سلام
بالاخره نظرات مختلفه!

اما امر، امرِ معظم له است.
هرچند که صحبت رهبری اون چیزی نیست که اکثریت برداشت کردند، یا شاید دوست داشتند برداشت کنند.

پرتو یکشنبه 5 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:33 ق.ظ http://partovian.ir

آقایان یادشان رفته ....
اختلاف حسین علیه السلام را در کربلا به قتلگاه برد

منظورت کدوم اختلافه؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد