سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

اچ تی سی<>سامسونگ

مدیران از حیث مشارکتِ در سازمان، و نحوه تلاش برای رفع مشکلات سازمانی به دو ژانر تقسیم میشوند:

ژانر اول مدیران سامسونگی، این دست مدیران از آن جهت سامسونگی نامیده شدند که همانند گوشی های این برند که در مشخصات و ویژگی های گوناگون در دسترس اقشار مختلف جامعه -از سطوح پایین گرفته تا بالا- قرار میگیرد، در دسترس کارمندان سطوح مختلف سازمانی هستند، و هر لحظه شخصا آمادگی حضور در صحنه های مختلف سازمانی را دارند.

ژانر دوم مدیران اچ تی سی ای، این مدیران از آن جهت به این برند نامیده شدند، که همانند گوشی های این شرکت که صرفا در دست اقشار متوسطِ رو به بالای جامعه دیده میشود، این مدیران نیز در دسترس عموم کارمندان سازمانی نبوده، و تنها مستقیما در امور سطح بالا و استراتژیک سازمان وارد میشوند، و تصمیم گیری در حوزه های سطوح پایین تر را به نمایندگان و مشاوران خود تفویض میکنند.

این دو شیوه یا ژانر مدیریتی مزایا و معایبی دارد،

مدیری که ژانر اول را برمیگزیند عموما محبوبیت بیشتری را نسبت به مدیران اچ تی سی ای دارد، زیرا گفته میشود این مدیر خاکی است، به نظرات کارمندان توجه میکند، و به قولی برای درد کارمند خود تب میکند. اما مدیران ژانر دوم به دلیل عدم مشارکت ملموس و مستقیم در اتفاقات سطوح پایینیِ سازمان، به عنوان مدیرانی متکبر و از خودراضی شناخته میشوند که نظرات زیردستانشان برای آن ها اهمیتی ندارد، و لذا از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند.

حتما دیده یا شنیده اید که وقتی شخصی گوشیِ اچ تی سی خریداری میکند سایرین او را فردی از طبقه بالای جامعه میدانند و جایگاهی متفاوت برای او قائل میشوند. این که گوشی های این برند تنها در دسترس افراد معدودی قرار میگیرد برای دارندگان آن گوشی ارزش متفاوتی میآفریند، و همین ارزش ناملموسِ این گوشی ها است که قیمت آن را نیز متفاوت میکند. مدیرانی که در ژانر دوم هستند همانند این برند از جایگاه متفاوتی برخوردارند و از این رو نظرات آن ها نیز از جایگاه و تاثیرگذاری متفاوتی نسبت به سایرین برخوردار است. برعکس، هرچه مدیران به شیوه اول نزدیک تر باشند اثربخشی حرف هایشان کمتر میشود.

تجربه بنده ثابت کرده، هرچه مدیر به رئوس بالایی هرم سازمانی نزدیک تر میشود، باید ژانر او به ژانر دوم نیز نزدیک تر گردد در غیر این صورت آن عملکردی که لازمه یک مدیرعالی است را نخواهد داشت.


--------

س1: این داستان برای مسائل سیاسی و افراد سیاسی نیز صدق میکند.