سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

سهواء

لعل لبت صهبای من / آن دل که بردی، باز ده

اعترافی به مناسبت سالگرد وبلاگ

به نظر من انتخاب نام از سخت ترین کارهاست، چه این نام مربوط به یک شیء باشد، چه مربوط به اسم یک شرکت، چه انسان، و چه وبلاگ، همیشه سخت است. در مواجهه با هر چیزی اولین مطلبی که جلب توجه می کند نام آن است، وقتی کسی میگوید فلان کارخانه فلان ماشین را تولید کرد، میگویند نامش چیست. وقتی فرزندی در خانواده ای متولد میشود، فامیل ها اول نام او را میپرسند. وقتی شرکتی تاسیس میشود، اول نامش ثبت میشود و وقتی وبلاگی نگاشته میگردد، اول چیزی که خودنمایی میکند نامش است.

از این رو "نام" این کلمه 3 حرفی، کلی حرف دارد. مطلب در دلش زیاد است. بازگو کننده نوع نگاه ها و زیبایی دهنده به مُسمّی خودش است. همانطور که میدانید میگویند حضرت رسول (صلی الله علیه وآله و سلم) میفرمایند: از حقوق فرزند برگردن پدرش انتخاب نامی نیکو برای اوست. این انتخاب نام نیکو، نه تنها از حقوق فرزند است، که از حقوق هرچیزی که به ما تعلق دارد هم هست.



یک سالی از ولادت وبلاگم، با تمام فراز و فرود هایش، و با تمام بودن ها و نبودن هایم، میگذرد. اما انتخاب نام این وبلاگ خاطره ای شیرین برای من به یادگار گذاشت. آن روزها که بدنبال نامی برای شروع بودم، به وبلاگ های زیادی سر زدم، نام های زیادی دیدم و خواندم، اما هیچ یک جلب توجه نکردند. تا اینکه روزی مشغول شنیدن آهنگی بودم. که شاعر میگفت:

ای دلبر زیـبای من / ای سرو خوش بالایِ من

لعل لبت صهبایِ من / آن دل که بردی بازده


و من تکرار میکردم:

ای دلبر زیـبای من / ای سرو خوش بالایِ من

لعل لبت سهوایِ من / آن دل که بردی بازده


کلمه سهوا من را به خودش جذب کرد.

با خودم گفتم: سهوا!! عجب کلمه زیبایی. حالا معنایش چیست؟

سرچی در اینترنت زدم و به لغت نامه ها مراجعه کردم، اما چیزی ندیدم. کلمه ای با این املا نبود. گفتم: خب اشکالی ندارد، خودمان معنایش میکنیم، سهوا یعنی فراموش شده(ها). به معنای شعری که میخواندم هم میآید.

این نام را برای وبلاگم برگزیدم و پس از آن هرکس معنای این لغت را میپرسید میگفتم: سهوا یعنی فراموش شده(ها)! حال آنکه چنین معنایی حداقل در هیچ لغت نامه ای نبود.

مدتی گذشت و یکبار دیگر که مشغول شنیدن آهنگ مذکور بودم، مجدد این بیت نظرم را جلب کرد. اما این بار چیز دیگری میشنیدم. صهبا!! مصرع را در اینترنت سرچ زدم و دیدم: بله، یک اشتباهِ بزرگ ولی دلچسب! کلمه "صهبا" را "سهوا" شنیده بودم!

دیگر به روی خودم نیاوردم. گفتم: قسمت بوده:). حتی شعر بالای وبلاگم را هم تغییر ندادم. روزی یکی از خوانندگان محترم به آن شعر ایراد گرفتند و گفتند آن سهوا نیست و صهباست، اما آن روز کار از کار گذشته بود و من متوجه اشتباهم شده بودم. و لذا با خونسردی تمام جواب دادم: بله میدانم، ازدستی آنطور نوشتم. :دی

خلاصه این نوع نگاه به "سهوا" ادامه داشت تا چندهفته پیش. وقتی دخترِ دختر خاله ام بدنیا آمد، نام صهبا را زیاد میشنیدم و باعث شد تا مجدد به دنبال معنای سهوا بگردم. سرچ های متعددی انجام دادم تا اینکه درنهایت یافتم. "سهوا" نبود، ولی "سهواء" بود. یعنی"ساعتی از اول شب". و گویا همین سهوایی که من تلفظ میکردم، نگارشش سهواء بوده است، نه سهوا. خلاصه اینکه از همان روز تصمیم گرفتم نام وبلاگم را تغییر دهم، و به عبارتی اصلاحش کنم. دنبال بهانه ای بودم، که به مناسبت فرارسیدن سالگرد تولد وبلاگ، فراهم شد.

این هم از وظیفه ی خطیر انتخاب نام نیکو برای وبلاگم، که خیلی خوب(!) از پسش برآمدم.


ان شا الله انتخابِ نام های بعدی:دی

-------

از امروز نام وبلاگم "سهواء" است.

ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و آغاز دهه کرامت، مبارک.

نظرات 20 + ارسال نظر
تمنا شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:55 ب.ظ

سلام

چه جالبناک !من که از اسم وبلاگتون خیلی خوشم میاد یه جوری تلفظش هم قشنگه:)
شعر هم قشنگ وزیباس.
تولد وبلاگتون تبریک

روز میلاد حضرت معصومه هم تبریک:)

سلام
اتفاقا خودم هم هم.
مچکرم

سپاس بر شما هم و همچنین:)

sunset یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:04 ب.ظ

سلام آقا سید ، انشالله حالتون خوب باشه

یادمه که از این اسم خوشم اومد وکلی هم سرچ کردم تا معنیشو بفهمم ، تا اینکه یه معنی از خودم براش ساختم.


اعیاد رو تبریک میگم
حرم رفتید دعا برای دوستان قدیمی (شبگردی ها) فراموش نشه :)

موفق باشین

سلام
وقت بخیر
مچکرم، همچنین انشالله

چه معنایی ازخودتون براش ساختین؟


ممنونم، بر شما هم مبارک باشه.
حتما انشالله:)

موید باشید

sunset یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:23 ب.ظ

والا یکم خنده داره با توجه به معنی اصلیش چیز بی ربطیه .

هرطور مایلید. ولی دیگه از ماجرای من که خنده دارتر نیست.

عطیه یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:55 ب.ظ http://daqdaqeh.blogfa.com/

تبریکـــــ

به سه مناسبت ! اول تغییر نام
دوم سالگرد وبلاگ
سوم ولادت حضرت معصومه




هنوز نخوندم الان میرم میخونم
فقط اومدم بگم دیشب خوابتونو دیدم ! نمیدونم چرا ولی جالب بود :)

مچکرم.

بنده هم بابت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها، و روز دختر خدمتتون تبریک عرض میکنم.

دفعه قبل هم نوشتین که بعد از افطار مطلب رو میخونین، اما رفتین که بیاین.
عجب! توفیقی داشتین واقعا:)
انشالله که خیره. حالا چی بود؟

عطیه دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:40 ق.ظ http://daqdaqeh.blogfa.com/

وای چه جالب!!

بله اون روزها منم سرچی زدم دنبال معنی سهوا گشتم! بعد از خودتون پرسیدم!!!
یادش بخیر

که اینطور :دی

خیلی خیلی مبارک است پس:)

ان شاءالله..... برای این : ( ان شا الله انتخابِ نام های بعدی:دی )


:دی

آره، اینجوریا بود.
بله یادم هست. البته اول کار شما اشتباها میفرمودید : سهواً.

مچکرم.

بله، ان شا الله نام های بعدی :)

عطیه دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:59 ب.ظ http://daqdaqeh.blogfa.com/

در هر صورت یادش بخیر!

دیشب با تمنا خیلی یاد شبگرد کردیم باز...
دقیقا قمریشو بخواید حساب کنید روزای اخرش بود

حیفـــــــــــ

هنوز هم جو شبگرد هیچ کجا یافت می نشود...


بله ماه رمضون مشکل پیش اومد انفاقا دیشب که داشتم مینوشتم یاد اون هم بودم :دی


بله واقعا توفیق بزرگی بود نصیبم شد :))

جالب بود همین :دی

خدارفتگان شما رو هم بیامرزه.
دیگه همه یک روزی رفتنین.

بله، احتمالا کارخوبی انجام داده بودین که این توفیق نصیبتون شد.

خب خداروشکر که جالب بود:)

فرزندخاک دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:46 ب.ظ http://hadisenafs70.blogfa.com

با عرض سلام و خداقوت

نام گذاری کار بسیار دشواریست. چون نامی که انتخاب می شود باید گویای افکار و عقاید و احساسات و علایق افراد باشد یعنی یک کلمه باید همه منظور را برساند.

سهواء نام جدیدیست و تا به حال نشنیده بودیم.
انشالله موفق باشید

سلام و رحمة الله

بله، نام برای غیر انسان باید به گونه ای باشه که دارای جاذبه باشه، و برای انسان باید به شکلی باشه که فرد بتونه به اون افتخار کنه.

مچکرم
موید باشید

زینب سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:49 ق.ظ http://artnoos.blogfa.com/

تولد وبلاگتون مبارک : ) چرخش براتون همیشه بچرخه : )

نتیجه ارشد آنچنان که می خواستم نبود ، مجاز شدم ولی تو نتیجه دومی قبول نشدم ... الان از شهریور شروع کردم دارم می خونم .. اون موقع حداقل 3 تا کتاب رو نخونده بودم ، بقیه رو هم چند هفته کار داشت به کنکور تازه یک دور تمام کردم .. اصلا نمی فهمم مشکل کارم کجاس ؟ همیشه زمان کم میارم . یا کتابام تمام نمیشه ..

سلامت باشید، مچکرم

برنامه ریزی درستی لازم داره. خصوصا چندهفته آخر که معمولا افراد توانشون تحلیل میره.
ان شا الله که موفق باشید
خداقوت

سید حسین پنج‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام سید
تبریک می گم . اعیاد پیش رو و گذشته، دهه کرامت و هم سالگرد وبلاگ.

اینطور که می گی پس معنی ش میشه همون "ساعت 25".
تو نام های بعدی این طور عمل نکنی که بعدن واس پاسخگو باشی :دی
به برادرت هم سلام برسون ، مخلص آقا

سلام سید
مچکرم
من هم تبریک عرض میکنم

درود بر شما. ولی هرکسی یک ظنی نسبت به معنای این لغت داره. واسه یکی میشه 7 شب، واسه یکی میشه صفر عاشقی، واسه یکی هم میشه ساعت 25 که لاموجوده :دی
نگران نباش، حتما قبلش باهاش مشورت میکنم :دی
سلامت باشی، قربون آقا

تب کرده پنج‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:31 ب.ظ http://tabkardeh.blog.ir/

بسی جالب بود
همیشه معنی اسم وبلاگتون برام سوال بود که خب خودتون زحمتش رو کشیدید.
خدا خیرتون بده، من و امثال من رو از بی اطلاعی در آوردید

سلامت باشید خانم خبرنگار:دی

خواهش میکنم. میدونم بابت این بار بزرگی که از روی دوشتون برداشتم چقدر ازم ممنونین.

باران شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 03:43 ب.ظ http://baran-s22.blogfa.com/

مبارک باشه : )

سلامت باشید.

صادق یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ق.ظ http://photoframe.blogsky.com

سلام
جالب انگیزناک بود :دی

امید است در روزگاری نچندان دور نگارنده این سرا، خاطره انتخاب نامی نیکو برای کوچولوی تپل مپلی‌اش را درج کند تا جمیع دوستان و آشنایان در ذیل پستش با نیش‌های تا بناگوش گشوده به در آیند و جنابتان را غرق تبریک و شادباش نمایند :)

پاینده باشی و برقرار در ظل عنایات مولای رئوفمان

سلام صادقِ عکاس:)

مچکرم ولی فعلا که شما از ما در این زمینه بسی جلوتری و همین روزهاست که چنین خواطری(جمع خاطره) را از شما بخوانیم. :دی

مخلص آقا
موید باشی

عروسک یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:38 ب.ظ http://khstehdel.blogfa.com/

سلام
بله اسم وبلاگ خاص و قشنگ است:)

سلام
موید باشید

بهاردور سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 03:37 ق.ظ

سلام
اصلا به من ربطی ندارد که تولد وبلاگ است (مثلا مبارکه )
و همچنین مربوط نیست که قبل تر ها فک میکردم سهوا به تنوین زبر به معنای اشتباهییه
و الان هم کلی شگفت زده شدم از خوندن این مطلب
قثط اومدم اینجا بنویسم بر و بچ مشهدی نامردید اگه امروز و فردا حرم رفتید از طرف من و فقط و فقط فقط من یه سلام ندید
بسی دلمان گرفته است
راستی شما شبا خوابتونم میبره از شدت عذاب وجدان ؟؟؟؟
آخه چیزه .. شبگرد رو بستید رو میگم

سلام خانم بهارنور

ایرادی نداره، همه تو زندگیشون اشتباه میکنن :دی
ان شا الله دعا گو هستیم. ینی بودیم. دعا کردیم زیارتشون قسمت همه عاشقان حضرت بشه.

اتفاقا خیلی خوب خوابم میبره. عذاب وجدانی هم احساس نمیشه. حالا این یا از لطافتمه یا از سنگ دلی.

الهام سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام آقای سیدیییییییییییییین
تو چ باحالی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی موندم ظاهر و باطن آینه آینه یکیه ها!
ولش
ب قول خودت "موفق و موید باشید"

سلام
میدونم باحالم.

اصلا متوجه منظورتون نشدم، اگر خودتون متوجه شدین ترجمه کنین.

موفق و موید باشید!

الهام پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:37 ق.ظ

چرا جوابمو عوض کردی؟؟؟؟؟!!!!!!!
باشه.واست ترجمه می کنم
بذار اینجوری بگم:
بابات میدونه وبلاگ داری کوچولو؟

اون تویی که واسه هرکاری نیاز به اجازه ولی داری!

Reza-Zeus شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:12 ب.ظ http://reza-zeus.blogsky.com/

قبل از سلام !
شما که اینقدر تیز هستید و سالگردِ ولادتِ "سهواء" رو میدونید، "سالگردِ" شهادتِ شبگرد رو چرا نمیدونید و درموردش نمینویسید ؟

سلام علیکم جنابِ سیّدِ پیماکِ خودمان...

با اندکی تاخیر ، یک ساله شدنِ این مجاز خانه را تبریک میگیم، مضاف بر اینکه داستانِ جالبی بود ، هستم !

برا من "سهواء" آشنا به نظر میومد ولی فکر میکردم معنیش رو میدونم ، و برا همین سر وقتِ دهخدا نرفتم ، ولی یبار هم پیشِ خودم معنیش رو نگفتم...
الآن که این مطلب رو خوندم دیدم که آره و اینجوریا...

در آخر هم که ، دُرود بر شما .

قبل از علیک
پشت سر مرده که حرف نمیزنن مومن!

سلام آقا رضای زئوس
مخلص آقا

سپاس. تبریکتون پذیرفته شد :دی

رضا دقت کن :دی

در اول و آخر درود بر شما

زیلونویس های یک متفکر شنبه 27 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:59 ب.ظ

خیلی با اسم وبلاگت حال کردم ؛ با اشتباهت بیشتر!
.
.
.
یا مهدی...

مخلص آقا

یا حق

مدادتراش جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:05 ب.ظ

سلام

من اینو داشتم. نمیدونم از کجا. اما احتمالا از شبگرد.
الان یهو دلم اینو خواست و داشتم گوش میدادم، یاد شما و این پستتون افتادم.
اومدیم تشکر کنیم برا به اشتراک گذاری ش جناب سید مرتضی.

سلام مدادتراش
وقت بخیر

اون زمان شِیر نالِج مون بهتر بود. خواهش میکنم.
ان شا الله پلیرتون همیشه براتون بخونه.
موید باشید

سین جیم یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:10 ب.ظ http://seyedjalil.blogsky.com

سلام سید
صداقت گفتارت بسیار دلنشین تر از سالگرد وبلاگته
آورین
تبریک میگم:)

سلام سیدجلیل
هنوز که هنوزه تو رو با اون آواتار پسربچه میشناسم. هرچند که از نزدیک هم زیارتت کردیم.

مخلص آقا.
موفق و موید باشی :)

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد